Recenzie "VAMPIRUL DIN ROPRAZ" de Jacques Chessex

Editura: Art
Data aparitiei: Mai 2008
Traducere: Luminiţa Brăileanu
Numar pagini: 96

Cartea mi-a fost oferita de Editura Art pentru recenzie. Multumesc mult ^^!

Despre autor:

Jacques Chessex (n. 1 martie 1934) este considerat astăzi unul dintre cei mai importanţi scriitori elveţieni. Este romancier (La Tête ouverte, 1962; L’Ogre, 1973, Premiul Goncourt; L’Imitation, 1998; Monsieur, 2001), eseist (Le Desir de Dieu, 2005) şi poet (Le Calviniste, 1983; Allegria, 2005; Revanche des purs, 2008). În 2007, primeşte Premiul Jean Giono pentru întreaga operă.

„În aceste sate pierdute, o fată tânără este o stea care aţâţă nebunia.” În 1903, la Ropraz, în Haut-Jorat din cantonul Vaud, fiica judecătorului de pace moare la douăzeci de ani din cauza meningitei. Într-o dimineaţă, cineva găseşte capacul sicriului ei ridicat, iar corpul feciorelnic al Rosei profanat. Groază. Satele vecine sunt înspăimântate, superstiţiile dau năvală, obsesia vampirilor îi cuprinde pe toţi, încât se urmăresc între ei în plină iarnă. Apoi alte profanări. Trebuia găsit totuşi un vinovat. Acesta va fi Favez, un tânăr retardat, cu ochii roşii, acuzat de zoofilie. Condamnat, închis, supus unui tratament psihiatric, i se pierde urma în 1915. Dar există o bănuială...

Pornind de la un fapt real, Jacques Chessex scrie romanul fascinaţiei criminale. Cine ştie mai bine ca el să descrie „jegul primar”, singurătatea, fantasmele oamenilor, vina unei epoci?

Nu stiam nimic de cartea asta; abia daca auzisem de ea. Dar ce m-a convins s-o iau nu a fost coperta, sau numele cartii. Nici macar descrierea sumbra. Ci faptul ca toate astea au fost inspirate de un fapt real.

Ropraz. 1903. Autorul incepe cu o scurta nota ce avea sa constituie prologul unui jurnal. Se muta in Ropraz in mai 1978 si nimic nu parea sa anunte incidentul iminent ce avea sa zguduie o tara intreaga. Dupa zece ani, autorul rememoreaza intamplarile ce au precedat si ce au urmat dupa incident, deschizand rana ce parea sa nu se fi vindecat inca.

Mormantul Rosei Gillieron a fost profanat la scurt timp dupa ce aceasta a fost inmormantata. Ce maniac ar face asa ceva? Urmele de pe cadavru erau ingrozitoare si a fost nevoie ca preotul sa o scoata, sa o curete si sa se oficieze o a doua inmormantare - in speranta ca de aceasta data ce a mai ramas din trupul fetei sa se odihneasca in pace. Nu putea fi orice necrofil, dat fiind faptul ca pe trup se gaseau muscaturi, injunghieri si parti lipsa. Asa a pornit zvonul: Vampirul din Ropraz! Dar cine este acest vampir? Si de ce a ales-o exact pe Rosa?

Timpul trece. Nu se mai inregistreaza alte profanari. Prin forfota ce pusese stapanire pe sat se aud cateva nume. Alte profanari in alte locuri. Oamenii sunt audiati, insa toti au alibiuri. Intr-o noapte, la o cafenea, chelnerita il prinde pe argatul Favez in grajd, facandu-si de cap cu animalele. Atat a trebuit pentru ca oamenii sa iste o rascoala. Favez era vinovatul! Necrofilul, in lipsa de tinere decedate s-a apucat de zoofilie! Maniacul Favez care a fost abuzat in copilarie - asa cum avea sa-si aminteasca in carcera. Favez cel care a fost inchis si care primea vizite de la o doamna misterioasa in alb ce-si petrecea cate o ora in celula si pleca, cumparand pe rand tacerea gardiaenilor. Favez cel ce a fost condamnat la inchisoare pe viata si care reuseste sa scape...

Ce se va alege de intreaga populatie ce dorea moartea vampirului cand acesta reuseste sa scape? Si oare Favez era de fapt omul pe care toata lumea il credea? Nu a fost in stare sa manuiasca un cutit, dintii lui sunt prea tociti pentru a taia carnea - desii coltii aceea ascutiti nu par a fi de partea lui - si a recunoscut ca nu a "cunoscut niciodata femeia". Intr-o lume in care se cauta un vinovat, s-a gasit un Favez!

Autorul reuseste uimitor sa creeze o lume controversata, intriganta, surprinzand atat teama oamenilor, felul lor de a fi, portretul "criminalului", dar si misterul din spatele unei fapte reale. Tesand povestea la nivel psihologic, Chessex lasa un indiciu, poate, vizavi de prezenta acestui autor in Ropraz. "In cimitir, vampirul este cel care isi taie si siluieste victimele-femei, iar in celula femeia este cea care il bea pe vampir si il supune vointei ei. Ritual inversat, care adanceste povestea lui Favez intr-o stranie tulburare si, in acelsi timp, te face de-ai nostri, vampirule din Ropraz, dublul meu, frate al meu!"

O carte socanta, realista si cu o intriga bine cusuta pe care o recomand celor mai tari de inima, celor ce nu se tem de cosmaruri sau nu se proptesc in "picanterii" si privesc printre randuri. Ce se intampla cu Favez? Cine e femeia in alb? Se afla identitatea adevaratului vampir? Si finalul, care este mai mult decat neasteptat, a dat oare raspunsuri tuturor intrebarilor pe care cititorul - si autorul totodata - si le-a pus de-a lungul istorisirii?

SUPER!