Recenzie "Plopii din Berlin" de Anne B. Ragde

Data aparitiei: Februarie 2015
Colectia: Ora 11
Traducator: Aurora Kanbar, Erling Scholler
Numar pagini: 388

Cartea este primita pentru recenzie de la Editura Univers si o puteti comanda de aici.

Despre autoare:

Anne B. Ragde s-a nascut pe 3 decembrie 1957 si este o scriitoare norvegiana foarte apreciata atat de critici cat si de public. Si-a facut debutul literar in 1986 cu o carte pentru copii. A continuat sa scrie carti pentru copii, adolescenti si apoi literatura pentru adulti. Printre cele mai cunoscute carti ale sale se numara "Plopii din Berlin", "Crabii eremiti" şi "Pasunile verzi".

"Plopii din Berlin, o cronică de familie reconstituită într‑o narațiune alertă, cu întorsături de thriller, este cartea cu care autoarea i‑a cucerit fulgerător pe norvegieni şi apoi a fost tradusă în peste cincisprezece limbi. Secretul unei povești de dragoste, dezvăluit după cincizeci de ani, hotărăște soarta unei moșteniri problematice. Urmașii ciudați ai unei iubiri aparent imposibile se regăsesc la ferma unde a început totul și în casa de care nu‑i mai leagă decât amintiri pe care le sperau uitate. Fiecare dintre moștenitori înțelege acum că nu putea fi altfel decât este și că, dacă nimic nu mai poate fi luat de la capăt, măcar prezentul celorlalți poate deveni suportabil. Autoarea a mai scris încă două romane cu aceleaşi personaje, care s‑au bucurat de mare succes. Împreună alcătuiesc trilogia familiei Neshov (în curs de apariţie la Editura Univers)."

Pot spune ca "Plopii din Berlin" este o carte ceva mai diferita fata de ce am citit pana acum. Nu neaparat prin structura ei, ci prin complexitatea intamplarilor si modul in care autoarea a reusit sa creeze lumi diferite pentru fiecare personaj in parte, dar mentinand obiectivitatea romanului. Eram putin dezamagita cand am inceput sa citesc cartea, crezand ca nu aveam s-o termin - pur si simplu nu intelegeam ce se intampla -, dar dupa cateva capitole totul incepea sa prinda sens: personajele, actiunea, detaliile.

Nu pot spune ca in centru este un anumit personaj, ci o familie. Familia Nashov. In fiecare capitol avem cate o alta viziune din perspectiva unui alt personaj. La inceput mi-a fost greu sa ma adaptez cu personajele, sa inteleg legatura dintre ele si de ce erau date atatea detalii, insa am ajuns sa simpatizez cu ele, intelegandu-le problemele.

Patru personaje esentiale: fratii Tor, Margido si Earland, dar si fiica lui Tor, Torunn, total straina de ferma familiei si de rude. Apoi alte doua personaje: parintii celor trei, Anna si sotul ei, care sunt prezente misterioase pe toata durata romanului, pana cand in final isi dezvaluie secretele. Din acestea se compun ferma Neshov si secretele de familie.

Tor a locuit la ferma Nashov de cand se stie. A ajutat-o pe mama lui cu lucrurile casnice si cu ferma de purcei. Tatal lui era absent, fiind ca o prezenta senila, o tipologie umana adesea neimportanta, dar care reuseste sa produca intorsaturi de situatie. Pentru Tor, purceii inseamna totul, reusind cumva sa sublimeze absenta celor doi frati ai sai, insa cand Anna nu iese din camera ei si cade la pat, se produce un dezechilibru la ferma. Tor neaga cum ca ceva rau i s-ar putea intampla mamei, neaga pana si moartea ei iminenta.

Margido este cel care deschide romanul cu o perspectiva destul de macabra. Un om simplu, rece, retras, fara vreo persoana de sex opus cu care sa-si imparta viata (la fel ca fratele sau, Tor) ce lucreaza la pompe funebre si primeste un telefon in legatura cu un tanar care s-a sinucis. Margido, o prezenta ce a reusit sa-mi transmita fiori, se doveste a fi coloana vertebrala a acestei familii. Nu locuieste la ferma. N-a mai vizitat-o de ani buni, iar legatura cu orice alta ruda s-a rupt. Asta pana cand afla de moartea Annei...

Earland locuieste in Copenhaga de 12 ani. Alaturi de iubitul lui, Krumme. Traieste o viata luxoasa, departe de ferma Nashov si amintirea rudelor. Colectioneaza mici figurine Swarovski si fata de Krumme pare a fi o prezenta misterioasa. Omul cu care traieste de ani buni nu i-a povestit nimic despre familia lui din Norvegia. Poate pentru ca nu era nimic de povestit. Refuzat de familie din cauza orientarii lui sexuale, Earland si-a gasit fericirea in Danemarca, iar acum, un vag telefon ce anunta moartea mamei pare sa-l cheme inapoi "acasa".

Torunn cea ce iubeste animalele, cea ce lucreaza la o clinica veterinara, cea ce tine discursuri despre cum sa-ti iubesti animalul si legatura psihologica dintre el si stapan, cea care tota viata a avut-o alaturi pe mama ei, reusind sa se detaseze de ideea de a avea un tata. Rareori s-a intalnit cu Tor, iar prezenta lui a facut-o sa nu-si doreasca sa viziteze vreodata ferma. Nu stia nimic de familia tatalui ei, de fratii lui, de trecutul lui sau de bunica ei care acum avea sa moara, iar inima n-o lasa fara sa-i faca o vizita femeii pe care n-a vazut-o niciodata.

Astfel incepe rescrierea istoriei unei familii destramate, prinse in mijlocului unui satuc din Norvegia, de Craciun. Poate ca aceasta sarbatoare e chiar magica, reusind sa reuneasca familia in jurul unei mese festive, modeste. Aflam pe parcurs motivele pentru care Earland a plecat, Tor a ramas in sanul familiei si Margido s-a instrainat de ea. Cartea are o structura simetrica, avand un prolog - pe care, sincer, n-am reusit sa-l inteleg decat la final - si un epilog ce se leaga de trecutul Annei; apoi prina parte din carte in care ne familiarizam cu personajele si ferma si a doua parte, dupa moartea Annei. Finalul a fost complet neasteptat, iar dezvaluirea tatalui a reusit sa marcheze intreaga familie. Cum de a putut trai Anna astfel intreaga viata?

Ceea ce mi-a placut extrem de mult este povestea din spatele titlului. Nu stiu, insa daca este si adevarata. Se pare ca plopii din Berlin intampina oaspetii la intrarea in ferma Nashov, dar de unde au aparut ei? Si de ce din Berlin? Ei, se pare ca Hitler voia sa contruiasca un mare oras acolo. "Peste cincizeci de mii de case terasate si cea mai mare baza marina din lume. (...) Nemtii au plantat mai intai copacii. Plopi din Berlin pe care i-au adus din Germania. Ca nu cumva sa li se faca dor de casa. I-au plantat adanc si bine. Fara folos insa. (...) Acum sunt batrani. Vremea s-a incalzit dupa ce s-au retras nemtii."

O carte complexa despre relatiile interumane cu un cadru familial intr-o Norvegie in prag de sarbatoare. Ce se intampla dupa moartea Annei? Cui ii ramane ferma? Ce cauta iubitul lui Earland in Norvegia? Cum schimba situatia dezvaluirea sotului si ce reprezinta prologul si epilogul? Toate acestea si multe altele le veti afla numai citind cartea! O carte ce se citeste seara, pe racoare, cu o ciocolata calda alaturi. O recomand persoanelor ce doresc ceva mai mult de la o carte decat intamplari. Celor ce cauta si putin psihologic si realism. Nu e o carte usor de citit, dar fiti siguri ca merita!

INTERESANT/A!

Filmul: