Recenzie „PAX” #1 (Prăjina malefică) de Åsa Larsson & Ingela Korsell & Henrik Jonsson

Traducători: Iordana Ferenț & Ștefan Ferenț
Colecția Biblioteca RAO
Tip copertă: Hardcover
Număr pagini: 144

ISBN: 9786067760040

• Despre autori

Åsa Larsson este una dintre cele mai îndrăgite și respectate autoare scandinave de cărți cu crime. Cărțile ei s-au vândut în milioane de exemplare în întreaga lume. „PAX” este prima serie dedicată cititorilor tineri pe care o scrie.

Ingela Korsell a fost profesoară în școala generală. Acum lucrează la doctoratul său în filozofie legat de alfabetizarea pentru copii și a mai scris două romane pentru tineri.

Henrik Jonsson e un ilustrator care a terminat Kubert School și care a ilustrat serii emblematice precum „Batman” și „Suicide Squad” pentru DC Comics. Propria sa serie, „The Norseman”, a avut premiera la ediție suedeză de la „The Phantom” în 2013.

• Pe scurt

Lucruri ciudate se întâmplă în orășelul Mariefred. Acesta ascunde o bibliotecă secretă, iar forțele binelui și răului se luptă pentru a o gasi și a obține secretele ascunse în spatele ușilor ferecate. Aflată sub protecția a doi frați în vârstă, Estrid și Magnar, biblioteca își caută noi protectori în persoana fraților Viggo și Alrik. Însă vechii gardieni nu cred că aceștia sunt pregătiți să facă față unei astfel de responsabilități. Când cineva plantează o prăjină malefică în grădina casei în care băieții locuiesc împreună cu părinții lor adoptivi, cei patru gardieni trebuie să-și unească eforturile și să lucreze împreună pentru a rupe blestemul înainte de a fi prea tarziu.

• Părerea mea •

Deși e o carte pentru copii, primul volum al seriei a fost surprinzător de relaxant, cu pasaje intrigante și cu personaje interesante.

Viggo și Alrik sunt doi frați care au primit o nouă casă. Mama lor nu e în stare să-i crească, astfel că băieții au acum o familie adoptivă. Îi au pe Laylah și pe Anders. Și au Mariefredul. Tot ce încearcă acum e să nu mai facă probleme, dar oare e posibil atunci când Alrik, fratele mai mare, trebuie să-și apere frășiorul de orice pericole, iar Viggo are „mâinile cam lipicioase”?

Estrid și Magnar sunt și ei frați, însă problemele lor sunt mult mai complexe decât ale băieților. Sunt pasnicii bibliotecii - una atât de veche și de plină cu tot felul de cărți și obiecte magice - și cărțile de tarot le-a arătat că doi luptători aveau să se arate, dar și că ceva pândește din întuneric.

Supunându-i pe cei doi frați la un test pentru a afla dacă sunt cei aleși, o prăjină magică scapă din bibliotecă. Iar puterile ei sunt atât de mari, încât dacă pică în mâinile cui nu trebuie, urmările pot fi foarte grave. Cumva, aceasta ajunge în grădina băieților și reușește să intre în mințile oamenilor. Ce-i constrânge aceasta să facă? Și ce urmează să li se întâmple fraților?

O lectură ușoară, plină de desene cu grafică genială, care deși este pentru copii, o recomand și celor mai mari, adolescenților. Mi-a plăcut povestea, toată ideea în sine, faptul că realul, contemporanul, se împletește cu fantasticul și creează o lume fictivă și totuși veridică în care orice copil s-ar abandona în voie - chiar și copiii din noi, cei mai mari. N-ai cum să nu adori paginile de bandă desenată și replicile deștepte ale celor doi puști! Dacă aș fi citit-o când eram cu mult mai mică (probabil pe la 10-12 ani) aș fi adorat-o și probabil că aș fi empatizat mult mai mult cu personajele. Acum, însă, a foat doar o lectură relaxantă, drăguță, dar pentru care aș aștepta oricând continuarea cu gândul „ce se mai întâmplă, oare, cu cei doi frați?” sau „cum ajung ei să evolueze ca personaje?”.

Sunt cei doi persoanele pe care le așteptau Estrid și Magnar? Cine a plantat prăjina în curtea băieților? Ce se mai află în bibliotecă? Cine sunt, de fapt, Estrid și fratele ei? Ce simbolizează colierele celor doi frați cu pene de corb? Reușesc să stea departe de probleme? Cum se termină totul și cum îi afectează prezența prăjinei? O carte drăguță pe care orice copil ar devora-o și pe care, până și noi, că suntem mai mari, suntem lăsați în mâna tentației de a o încerca. Cel mai bine merge citită alături de un smoothie sănătos de fructe. O poveste despre doi frați adoptați, corbi, bibliotecari, creaturi ciudate și obiecte magice. Copiii or s-o iubească - chiar și cei din interiorul nostru!

• Nota •

INTERESANT/A!

• Trailer