Recenzie 'Mic dejun la Tiffany' de Truman Capote

Data aparitiei: Octombrie 2012
Numar pagini: 192
ISBN: 978-973-46-3197-
1

Comanda aici, aici sau aici (in engleza).

Despre autor:

Truman Capote, unul dintre cei mai importanti scriitori americani ai secolului XX, s-a nascut pe 30 septembrie 1924, la New Orleans. Dupa o copilarie petrecuta intr-un orasel din Alabama, se muta la New York, unde, la 17 ani, isi intrerupe studiile si se angajeaza la The New Yorker; curand, incepe sa-si publice povestirile in prestigioase reviste literare, iar in 1948 ii apare romanul "Other Voices, Other Rooms", care se bucura de un enorm succes si il impune in atentia criticilor ca pe una dintre cele mai mari sperante ale prozei americane. Cartile si piesele de teatru publicate ulterior (A Tree of Night and Other Stories, 1949, The Grass Harp, 1951, Breakfast at Tiffany’s, 1958, In Cold Blood, 1966, A Christmas Memory, 1966, Behind Prison Walls, 1972, Music for Chameleons, 1980), multe dintre ele facand obiectul unor ecranizari celebre, ii consolideaza definitiv reputatia si, totodata, stilul: o combinatie irezistibila de nonconformism, ironie, rafinament psihologic si complexitate stilistica.

"Cartea a cunoscut o ecranizare celebra in 1961, cu Audrey Hepburn in rolul principal. Mic dejun la Tiffany este povestea unui scriitor care isi aminteste ca a cunoscut-o in urma cu cincisprezece ani, pe cand locuia intr-un vechi apartament din New York, pe Holly Golightly. In scurt timp, scriitorul si tanara cu apucaturi stranii, pe a carei carte de vizita era scris „calatoare“, devin prieteni apropiati. Dupa cincisprezece ani, o cunostinta comuna ii arata scriitorului citeva fotografii cu un salbatic tinand in maini o figurina din lemn care semana foarte bine cu Holly."

Am inceput sa citesc aceasta carte pentru ca se afla pe lista de lecturi suplimentare la scoala, dar si pentru ca am auzit atat de multe lucruri bune despre ea si devenisem foarte curioasa. Am devorat cartea in cateva zile si pot sa spun ca a fost destul de buna. Nu aveam super-asteptari de la ea, dar nici la inaltimea unor mari asteptari nu cred ca se poate ridica.

Tanarul autor ce se muta in New York o intalneste pe acesta stranie prezenta feminina care aduce schimbari in viata sa. Ne este prezentata de la inceput ca o prezenta exploziva, o femeie sigura pe sine, care stie ce-si doreste de la viata, plina de veselie si fara griji, o cititoare, o cantareata amatoare; o calatoare! Nimic nu pare anormal la ea, dar cand cei doi incep sa se cunoasca, iar dorintele tanarului de a deveni autor se pot indeplini doar printr-un pocnit din degete, incep sa se puna intrebari.
Holly este o visatoare, iar in spatele vorbelor ei se ascunde foarte bine un secret pe care l-a vrut demult uitat. Tanarul, insa, reuseste cumva sa-si faca loc in viata fetei si ii afla secretele pas cu pas pana cand ajunge sa afle adevarata identitate a tinerei. Un secret bine ascuns si care instituie momentul de cumpana in carte. Dupa aflarea secretului, ce va face tanarul? Dar Holly? Va putea suporta amintirile chinuitoare ale unei copilarii nefaste?
Mi-a placut intriga si stilul autorului este diferit de ceea ce am citit. Scurt, la obiect, fara sa traga de timp sau de actiune, fara sa insiste pe descrieri sau pe ganduri. Relateaza scurt, cu impact, fiecare moment important.

O carte despre visuri, despre dragoste si despre dorinta de a te simti implinit. Dupa ani si ani, autorul inca isi mai aduce aminte de ziua in care o tanara misterioasa s-a mutat in bloc si de cartea ei de vizita de la Tiffany & Co. cu numele Holly Golightly si statutul de calatoare. Asa a ramas Holly in amintirea lui, dar oare ea isi mai aminteste de el?