Recenzie „PAX” #2 (Câinele demonic) de Åsa Larsson & Ingela Korsell & Henrik Jonsson

Traducători: Iordana Ferenț & Ștefan Ferenț
Colecția Biblioteca RAO
Tip copertă: Hardcover
Număr pagini: 192
ISBN: 9786067760057

• Despre autori •

Åsa Larsson este una dintre cele mai îndrăgite și respectate autoare scandinave de cărți cu crime. Cărțile ei s-au vândut în milioane de exemplare în întreaga lume. „PAX” este prima serie dedicată cititorilor tineri pe care o scrie.

Ingela Korsell a fost profesoară în școala generală. Acum lucrează la doctoratul său în filozofie legat de alfabetizarea pentru copii și a mai scris două romane pentru tineri.

Henrik Jonsson e un ilustrator care a terminat Kubert School și care a ilustrat serii emblematice precum „Batman” și „Suicide Squad” pentru DC Comics. Propria sa serie, „The Norseman”, a avut premiera la ediție suedeză de la „The Phantom” în 2013.

• Pe scurt •

Câinele demonic continuă acţiunea primului volum din seria PAX, Prăjina malefică, fiind cel de-al doilea titlu al acesteia. O creatură ciudată şi foarte periculoasă atacă locuitorii din Mariefred. Este un câine sau un vârcolac? În miezul evenimentelor soseşte în oraş un străin pe numele lui Damir, care pretinde că este vrăjitor şi îi avertizează pe Estrid, Magnar, Viggo şi Alrik că sunt într-o mare primejdie. Pot avea aceştia încredere deplină în el?

• Părerea mea •

Alrik și Viggo sunt doi frați de clasa a șasea, respectiv a patra adoptați de Laylah și Anders. Mariefred pare un orășel liniștit. Asta până când cei doi îi întâlnesc pe Magnar și pe sora lui, Estrid, cei ce protejează biblioteca. Nu orice fel de bibliotecă, bineînțeles, ci una plină de cărți și obiecte magice. După ce se luptă cu prăjina malefică și reușesc să rupă blestemul acesteia, cei doi frați fac cunoștință cu două noi personaje din Mariefred: celălalt frate al lui Magnar și Estrid și misteriosul Damir.

Două crime zguduie liniștea din micul orășel noridc. Și ambele s-au întîmplat lângă ruine. Ruinele unui castel sau ale unei biserici? Toată lumea e în alertă, mai ales părinții care țin să-și protejeze copiii de câinele sălbatic ce umblă liber. Dar oare e vorba de același câine cu care s-a împrietenit Alrik lângă școală? Bătăușul de Simon și prietenii săi așa cred. Și vor să-l nimicească cu orice scop! Viggo întâlnește și el un cățel. Pe Otto, cățelul vecinei care fuge mereu. Abia ce l-a adoptat! Dar Otto e prea inocent să facă asemenea crime, nu? Dar oare totul e așa cum pare a fi?

Pe de altă parte, prezența misterioasă a străinului Damir îi pune pe gânduri pe cei doi băieți. Acesta, însă, admmite că avenit în oraș special pentru Magnar și Estrid și pentru ajutorul pe care numai biblioteca i l-ar putea da. Cu toate acestea, statura sa, pilozitatea sa execesivă și spiritul său aduc mai mult a animal decât a om. Pare că suferă de licantropie, o „boală” despre care băieții citiseră într-o carte din bibliotecă.

Cu totate atacurile din oraș și cu toate presupusele bănuieli cum că atacatorul nu e nimic altceva decât un câine vagabond, Alrik și Viggo nu cred o iotă. Ei, alături de Magnar și Estrid, știu sigur că e vorba de un câine demonic, o creatură mitică, supranaturală care, dacă îi pui la gât lanțul Gleipnir revine la forma sa dinainte. Așa ajung cei doi frați să caute elementele necesare pentru a realiza lanțul. Cam imposibil, se pare, căci „lanțul Gleipnir e făurit din ceea ce nu se poate vedea și nu se poate auzi.”

La fel ca și volumul anterior, această carte pentru copii m-a surprins într-un mod plăcut. Nu m-a dat pe spate și nu a fost nici uau, dar mi-ar plăcea la nebunie să văd o animație făcută după ea! Replicile deștepte, desenele geniale și povestea cu întorsături neașteptate sunt ingredientele perfecte care au dus la realizarea acestei cărți. Un punct în minus am găsit, însă: cuvintele complicate. Am găsit vreo două-trei cuvinte pe care nu cred că un copil de 10 ani, să zicem, care ar citi cartea le-ar înțelege (pe unul nici eu nu-l știam ^^” #shameonme). Nu știu dacă e de la traducere sau așa au scris autorii cartea, dar în afară de acest mic amănunt nu am nimic de obiectat. Chiar m-a surprins identitatea câinelui demonic, deși puteam să bag mâna în foc că e altcineva. Ce pot să zic, chiar sunt curioasă de cum o să continue povestea și dacă editura contină să traducă seria.

Reușesc cei doi frați să facă lanțul în timp util pentru ca nimeni să nu mai fie rănit? Cine e câinele demonic și pe cine suspectează băieții? Ce caută, de fapt, Damir în Mariefred? Estrid se pricepe în a citi cărțile de tarot, e oare o vrăjitoare? Și care-i faza cu fratele ei și al lui Magnar, Hei-Henry? Problemele dintre Alrik, Viggo și Simon nu se termină, iar tatăl lui Simon amenință că frații vor fi pedepsiți zdravăn dacă nu se potolesc. Deși toată lumea știe că e vina lui Simon, oare părinții adoptivi îi cred pe cei doi? Reușește toată lumea să scape cu viață din această aventură? O poveste despre doi frați, un câine demonic și un lanț Gleipnir pe care o recomand tuturor copiilor, mici sau mari, ca o lectură de relaxare :)

• Nota •

• Trailer •

• Primul volum al seriei •