Recenzie "STRESUL DINTRE ORGASME" de Ana Manescu

Data aparitiei: Septembrie 2015
Colectia Radical din 7
Numar pagini: 176
ISBN: 978-606-763-015-2

Multumesc tare mult Ana pentru aceasta carte (o puteti comanda de aici) <3!

Despre autoare:

S-a născut în capitala României pe 23 aprilie 1989 și a absolvit Colegiul Național „Gheorghe Lazăr“ din București. A făcut patru ani de istorie și unul de jurnalism, dar a învățat mai multe din voluntariat. Este jurnalistă și promoter cultural și editorul șef al proiectului societatesicultura.ro. A mai colaborat cu diverse reviste și asociații de tineret. Își numește articolele, atât cele scrise, cât și cele editate de ea, povești-de-dat-mai-departe. Înainte să fie acestea, însă, a fost proza. Scrie cu gânduri serioase de la 16 ani, și tocmai de aceea a publicat abia la 24. Din toamna lui 2013 a început să trimită texte mai multor reviste, iar la începutul lui 2014 a debutat în print cu romanul alter.ego. (editura Herg Benet).

E fascinată de legătura dintre istorie și literatură, crede în microschimbări și în România și consideră că fericirea înseamnă pisici, iubire, cunoaștere, muzică și cărți. În fiecare zi învață ceva nou și se (re)îndrăgostește. Are multe fobii și obsesii, dar e ferm convinsă că literatura salvează vieți. Ei, cel puțin, i-a salvat vreo trei. Visul său, rezumat în două fraze, este: Într-o zi mă voi muta pe o plajă, unde voi scrie cât voi trăi. Sau voi trăi cât voi scrie.

O găsiți și în locul său de joacă, pe anamanescu.ro.

Se spune că nicio poveste bună nu ar începe cu „Mîncam o salată”. Drumul lui Robert începe exact cu această masă banală. De fapt, drumul său începe mult mai devreme, cu dragostea pentru muzică și cărți, un tată abuziv emoțional și o fostă prietenă care este vinovată pentru toate, desigur. Urmează o slujbă într-o corporație, insomnii și un drog nou, conversații în baie cu prietenul său cel mai bun, o relație cu neobișnuita elevă căreia îi predă lecții de vioară și o adevărată obsesie pentru imaginea femeii ideale.

Un roman despre identitate, anxietate și ispite, Stresul dintre orgasme caută să descopere acel greu de găsit lucru de care avem nevoie într-o lume grăbită.

Nu mai judecati cartile! Nu dupa coperta, nu dupa autor si mai ales nu dupa titlu. Pentru ca "Stresul dintre orgasme" e o aglomerare de sentimente, o tornada care te loveste si care te zguduie zdravan, ca in final sa te lase fara cuvinte, fara realitate si cu raspunsurile unor intrebari pe care probabil nu ti le-ai pus vreodata.

"Stresul dintre orgasme". Ce titlu bizar, ati spune. El este mai degraba o metafora si se refera la acele momente dintre cele mai intalte culmi din vietile noastre. Intre doua varfuri inalte, apogeurile existentei noastre, se afla niste goluri. Goluri umplute de un trai banal, cotidian, obisnuit al unei persoane oarecare. In cazul nostru al unui Robert stresat.

La 20 si ceva de ani Robert duce o viata relativ ratata. Dorinta de a canta la vioara a fost cu usurinta distrusa de parintii care voiau de la el sa aiba o meserie de succes. Iubita lui l-a parasit. Cei doi prieteni ai sai nu-i sunt chiar atat de prieteni, iar viata lui se imparte intre Candy, Iana si Big O. Drogul de care devine dependent - Big Orgasm - si care-i asigura fantezia si adrenalina de care el are nevoie - fie si pentru o scurta perioada. "Stresul dintre orgasme - marea problema a secolului al XXI-lea", spune Robert. Si in mare parte are dreptate!

Acum da meditatii la vioara si a aceeptat sa ii dea lectii Ianei - o adolescenta aparent timida, careia taticul i-ar oferi orice. Ceea ce se voia o relatie strict profesionala, elev-profesor, debuteaza cu totul diferit - Iana tinde prin gesturile ei la o relatie mult mai profunda cu profesorul de vioara. De aceea, inca din inceput, imaginea acestora este plasata mai curand in rolurile de iubiti - Iana este fragila si are nevoie de prezenta matura, reala si protectoare a lui Robert; el o vede o copila, o urma de adolescenta si ratiune de care se mai poate bucura si agata cu disperare.

Intre cartile rupte, patate si invechite de la atata citit, intre conversatiile cele mai profunde cu Marcu in baie, intre placerile provocate de drog, Robert incepe sa-si construiasca imaginea femeii ideale. Fragmentele din carte in care Robert este complet lucid si cele in care este cuprins de delirul "femeii perfecte" sunt alternate in asa fel incat cititorul hipnotizat se lasa purtat de Robert prin mintea sa, viata sa si iubirea fata de fiinta aceea prea tanara pentru el si prea firava pentru varsta ei.

Mi-a placut aceasta carte mai mult decat ma asteptam. Mi-a placut scriitura Anei chiar mai mult decat mi-a placut povestea in sine - avand acel ceva carte pur si simplu te fascineaza si care este situat undeva la granita dintre clasic si modern. Cumva, si va dati seama ca e mai mult o probabilitate intrucat a trecut ceva timp de atunci, mi-a adus aminte de sentimentul pe care l-am avut cand am citit din Cartarescu. Cred ca tine mai curand de talentul scriitorului de a sti cum sa-si manevreze cititorii, cum sa-i ademeneasca in realitatile paralele si cum sa le mentina constant interesul pentru lectura. Acele mici detalii prin care ajungi sa empatizezi cu personajul, acelea sunt adevaratele chei catre inimile cititorilor.

Robert este imaginea perfecta a tanarului dezorientat si anxios. Mereu m-am intrebat "ce voi face dupa?" - dupa liceu, dupa facultate. Robert este unul dintre scenarii: haotic, dezordonat, mereu in cautare de ceva, dar totusi sa fie la fel, singuratic, real, posibil. Stresat. In legatura cu tot si cu toate, in legatura cu esecul si cu apogeul, in legatura cu iubirea si despartirea, in legatura cu prietenii si familia. Si desi in ultimul timp cred cu tarie in afirmatia lui Robert in legatura cu boala secolului al XXI-lea, inca mai mai intreb "ce voi face dupa". Dupa ce trece totul. Dar oare trece? Robert se confrunta cu acest scenariu apocaliptic, iar in final incearca sa se elibereze de tot, sa scape de stres si de inlantuirea acestuia. Pur si simplu sa inceapa sa traiasca alaturi de acea fiinta care i-a aratat ca se poate. "Draga de Iana".

O carte pur si simplu ametitoare ce incepe cu "Mincam o salata" si se termina cu "un gandac de bucatarie". O poveste a unui Robert stresat care isi pune intrebari despre tot si despre toate, a carui existenta se subordoneaza sentimentului de stres. Este imposibil sa nu ajungeti sa empatizati cu Robert pentru ca mai devreme sau mai tarziu cu totii ajungem sa ne imbolnavim de ceea ce el percepe a fi "o gaura neagra. O gaura fara lumina. Una masiva, fara aer." Reuseste Robert sa scape de stres? Gaseste acea femeie pe care o tot idealiza? Cum evolueaza relatia lui cu Iana si cat de departe e dispus sa mearga pentru ea? Prezenta lui Candy e ambigua, iar relatia ei cu Robert pare ceva mai mult mitic. Cine este ea de fapt? Ce se ascunde in spatele halucinatiilor provocate de Big O? Cu un final total neasteptat, "Stresul dintre orgasme" aduce foarte mult cu un roman psihologic, plin de trairi si framantari interioare, frumos brodate cu imaginea unui cuplu disfunctional, dar totusi obisnuit zilelor noastre - adolescenta anxioasa ce cauta stabilitatea viitorului si tanarul stresat adancit in trecut. Cartea Anei este genul acela de roman pe care ajungi sa-l plimbi peste tot, pe care-l citesti in statia de metrou sau in RATB, pentru ca oricat te-ai impotrivi e pur si simplu molipsitor!

WOW! RECOMAND :)

Robert
Marcu