Recenzie "SERTARUL CU URA" de Anca Zaharia

by - februarie 15, 2016

Editura: Herg Benet
Data aparitiei: Septembrie 2015
Colectia: Karth
Format: 130x200
Tip coperta: Brosata 
Numar pagini: 88 
ISBN: 978-606-8611-39-6

Multumesc mult Anca pentru volumul tau de poezii :> ! Il puteti comanda de aici.








Despre autoare:

„M-am născut acum niște ani într-o zonă pe care regret că o știu. Toate explicațiile pentru varianta prezentă se găsesc acolo, în Moldova copilăriei mele, deci nu dați vina exclusiv pe mine. Nu-mi place că mă cheamă și Elena, dar am altele de rezolvat în viață, nu schimbarea unui prenume.

Citesc și scriu de pe la 2-3 ani, acestea erau alternativa la trăit în realitatea tristă de sat din Bacău.

Am făcut multă școală, toată pe la Facultatea de Litere (Universitatea Transilvania, Brașov), și evident că voi fi mereu o vânzătoare cu mare pasiune pentru citit. Am scris pe Hyperliteratura.ro timp de aproape 2 ani, am lucrat ca librar 1 an și jumătate (Litera și Humanitas), încep zilnic câteva proiecte pe care nu le voi finaliza niciodată, dar toate au cumva legătură cu literele și hârtia. Blogul High pe Cărți este cel mai longeviv proiect personal.

Am câștigat, în adolescență, premii la diverse concursuri de creație literară – fain mod de a-mi pretrece timpul. Îmi place să citesc (și asta e ușor), îmi place să scriu (asta e ceva mai greu), dar lucrul în care cred cu tărie acum, la 20 și puțin de ani, e că scrisul e singura activitate constantă din viața-mi. Nu-mi plac oamenii, dar îmi plac cititorii!”

Pe scurt:


"Sertarul cu ură te contaminează, într-un final, de viață, dar nu una îmbrăcată regulamentar și decent în haine care nu i se potrivesc, menite doar să dea bine în ochiul privitorului, ci una dezgolită și reală, așa cum poate fi și a ta, dacă ai avea curaj s-o privești în față. Iar ăsta e cel mai important și mai sincer lucru pe care-l poate face poezia pentru tine." - Cristina Nemerovschi

"În orice caz, poezia Ancăi-Elena Zaharia e dură şi directă, iar după ce o dezbraci (imaginar) de procedee & tehnici poţi vedea verdicte & concluzii tăioase & nemiloase: „fiecare punct negru e un răspuns/fiecare rid de la colțul gurii/e o întrebare/fiecare cută de grăsime de pe burtă/e o revoltă mută și apoi resemnare tristă“. Stări şi sentimente exprimate cu multă exactitate, ca-ntr-o strofă din poemul 59: „dacă nu apeși la timp/mori / dacă apeși mai devreme/cu o secundă/mori“. Un debut foarte tare. Lectură utilă şi… plăcută!" - Mihail Vakulovski

"O voce poetică stranie, care poate să captiveze atenția." - Vlad Toma

Parerea mea:




Pot spune ca ma asteptam la altceva din partea acestei carti - poate ca poemele sa fie mult mai asemanatoare cu cele ale lui Bacovia -, insa ceea ce se afla in interiorul ei poate lasa o amprenta, o pata intunecata pe cititor.

Anca a cuprins in "Sertarul cu ura" poeme realiste, veridice, care insa nu respecta vreo reteta clasica. Cu totii stim de rima, masura, vers, strofe, punctuatie in poezie si o asa numita adaptare la "normal". Ei bine, uitati tot! Poemele autoarei sunt complet diferite. Lipsa semnelor de punctuatie lasa cititorului libertatea de a interpreta textul, de a-i da forma, tonalitate, de a-l modela dupa bunul plac, fara a schimba cumva peisajul intamplarilor. Scrisa mai mult ca un jurnal, aceasta carte spune prin versuri diferite franturi de povesti care desi la prima vedere par simple relatari ale banalului, sunt mult mai profunde de atat.

Luand o forma tenebroasa, poemele reusesc sa ne arate o alta fata a realului, una pe care unii dintre noi nu o cunosc sau nu au cunoscut-o vreodata. Astfel, "in moldova mea totul se poate intampla (...) eu cit am stat acolo credeam ca asa este toata lumea/ si probabil de asta ma uitam numai la filme thriller si horror/ pentru ca-mi placea realitatea", dupa cum spune autoarea. Subiectivitatea cu care poeziile sunt scrise, alaturi de sinceritatea dintre randuri, atrage cititorul in lumea intunecata, in spatiul fictiv, in acel "sertar cu ura" in care s-au indesat toate nelinistile sufletului si toate duhorile lumii din jur. Este, daca vreti, ca un tipat menit sa aduca usurarea mult dorita.

Chiar am avut sperante ca prin aceasta carticica sa-mi regasesc pasiunea pentru poezie, insa nu a fost chiar asa. Se pare ca acest gen nu ma mai reprezinta. Nu pot sa spun ca aceasta carte a fost una rea - are si partile ei bine. Privita per ansamblu a fost buna - insa pentru mine a fost doar atat. Sincer va spun ca nu m-au impresionat intr-un mod special poeziile scrise de Anca - nu asa cum as fi sperat -, insa am simtit pe toata durata lecturii un sentiment intunecat. Era ca si cum toate acele franturi de povesti erau invaluite intr-o ceata fantastica ca o scena dintr-un film in care asteptam ca in orice clipa ceva rau sa se intample.

Pot recomanda aceasta carte pasionatilor de stihuri moderne, nonconformiste, patate cu sinceritate si eliberare. Savurate dimineata la cafea sau in mijloacele de transport in drum spre serviciu dimineata. Neaparat dimineata! Daca doriti sa cititi ceva altfel, ca o evadare din cotidianul degradat, va invit in lumea varuita de Anca printre muste moarte, "pisici reintrate in trend" si vise cu Murakami.

Nota:

BUN/A!


Citate preferate:

"nu-i frumos
sa visezi la nemurire
atunci cand stii ca esti
mort"

"si de ce sa prezinti o poveste de dragoste sau o comedie
cand asa ceva nu exista?"

"nu stii cand esti mort
si asta e cel mai bine"



Diana


You May Also Like

10 comments

  1. Ce frumos! <3
    Nu am mai citit de multa vreme un volum de poezii,poate ar trebui sa ma apuc,iar cartea Ancai pare una potrivită pentru mine! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Doamne, coperta mi se pare atat de creepy.
    Nu-mi amintesc cand a fost ultima data cand am citit un volum de poezii, probabil ca au trecut ani buni.
    Sa stii ca citind descrierea cartii, mintea mi s-a dus inevitabil de George Bacovia. Cand eram in liceu, adoram sa-i citesc creatiile.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și eu sunt fană Bacovia, îmi plăcea destul de mult într-un timp și tot la el m-am gândit când am văzut pentru prima oară coperta :D

      Ștergere
    2. Daaa! Cel mai mult imi placea Plumb. Tin minte ca mi-ar fi placut la nebunie sa-mi cada asta la bac. :))

      Ștergere
  3. Mmm.. Prima data cand am vazut coperta m-am gandit la o carte de groaza nu la una de poezi... Dar mi se pare interesant si mai ales acel citat pe care l-ai ales , l-am notat... Super.. Felicitari..

    RăspundețiȘtergere
  4. Este de poezie? Credeam ca e ceva horror. Frumoasa recenzie si imi plac mult citatele

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu am mai citit de muuuult un volum de poezii, nu stiu ce sa zic insa in prima faza m-a atras coperta iar apoi citatele din carte sunt asa frumoase probabil voi incerca si eu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că sunt mai mult macabre și realiste decât frumoase :))
      "nu știi când ești mort/și asta e cel mai bine"

      Ștergere
  6. Chiar am avut ocazia să vorbesc cu Anca virtual și este o persoană foarte mișto; având în vedere că stă în Brașov îmi va fi foarte ușor să mă întâlnesc cu ea. Tot ce pot spune e că abia aștept să-i citesc cartea, mai ales că din poeziile autorilor români am citit mai mult Bacovia, iar contemporani nu prea...

    RăspundețiȘtergere
  7. Nu sunt mare fan poezii, parca metaforele si epitele nu ma prind deloc :D. Insa am auzit de carte si sunt curioasa cum e :)

    RăspundețiȘtergere